Att tänka på när du ska hyra kontor

Att hyra kontorslokaler kan bli dyrt för den företagare som inte har koll på juridiken. I denna artikel tänkte vi därför berätta mer om hur du undviker de vanligaste fallgroparna när du ska hyra kontor.

Fallgropar vid hyreskontrakt

Som tidigare nämnts finns det många fallgropar som kan bli kostsamma för den företagare som ingår ett hyreskontrakt och inte har koll på juridiken. Nedan listar vi därför en handfull av de vanligaste fallgroparna samtidigt som vi berättar hur du kan undvika dem:

1. Långa uppsägningstider – Det finns få saker som är lika frustrerande (och ekonomiskt påfrestande) för en företagare som när man har tecknat ett avtal för kontorslokaler som har väldigt lång uppsägningstid.

I Hyreslagen finns vissa minimitider när det kommer till uppsägning, men det går även att avtala om kortare uppsägningstider. Innan du signerar ett avtal bör du därför kontrollera hur lång uppsägningstiden är. Upplever du att den är alldeles för lång kan du också höra med hyresvärden om det inte går att avtala om en kortare uppsägningstid.

Ett annat tips är att också hyra en plats på ett coworking space, eller kontorshotell som de också kan kallas, då dessa oftast har relativt korta uppsägningstider redan från början. En del kontorshotell har så korta uppsägningstider som 1 månad, medan andra har 3 månader.

2. Konflikter kring underhåll och drift – Något som kan skapa både huvudvärk och konflikter med hyresvärden är underhållet och driften av lokalen. Läs därför igenom avtalet för att kontrollera vad hyresvärden respektive hyresgästen (d.v.s. du) ansvarar för. Om det råder frågetecken kring dessa punkter kan du be hyresvärden att förtydliga dessa innan kontraktsskrivning.

3. Tvister vid överlåtelse av lokal – Har du väl sagt upp en kontorslokal kan det uppstå meningsskiljaktigheter med hyresvärden när det kommer till lokalens skick. Praxis är att lokalen ska lämnas i godtagbart skick. Exakt vad som avses med godtagbart skick kan variera. Ett bra tips är därför att tydliggöra vad som menas med godtagbart skick innan kontraktsskrivning.

Där har du det – tre vanliga fallgropar (och tillhörande lösningar) som företagare brukar stöta på när de ingår ett hyreskontrakt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tolv + 7 =